چرا باید UI خوبی داشته باشیم ؟ بهترین UI برای وبسایت شما

چرا باید UI خوبی داشته باشیم ؟ بهترین UI برای وبسایت شما

نویسنده: علی کوچه باغی

نوامبر 25, 2021

یکی از خدمات مهمی که اسکرول استودیو در زمینه‌ی طراحی وبسایت ارائه میکنه، طراحی تخصصی UI و UX وبسایت شماست. اما شاید براتون سوال پیش بیاد که چرا باید UI خوبی داشته باشیم ؟ اصلا اهمیت UI چیست ؟ با خوندن این مقاله اول به تعریف ساده UI میپردازیم و بعد کمکتون میکنیم بهتر درک کنین بهترین UI برای وبسایت شما چیه و ما چطور میتونیم وبسایت شما رو زیباتر و کاربردی‌تر کنیم.

 

چرا باید UI خوبی داشته باشیم ؟ بهترین UI برای وبسایت شما

 

تعریف ساده UI

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین تعریف ارائه شده از UI اینه: هر چیزی که میبینین! اما به همین سادگی نمیشه این اصطلاح گسترده رو تعریف کرد؛ یو آی، مخفف کلمه‌ی User interface به معنای رابط کاربریه و طراحی اون به طور خلاصه این طور تعریف میشه:

 

طراحی رابط کاربری در فناوری اطلاعات، به طراحی رابط و ظاهر کاربری برای نرم افزار، وبسایت یا برنامه های کاربردی اشاره داره. طراحی ظواهر، با هدف تسهیل قابلیت استفاده و بهبود تجربه‌ی کاربری انجام میشه. طراحی UI به طراحی رابط‌های گرافیکی کاربر با برنامه‌ی شما اشاره داره.

 

پس هر اون چه که در ظاهر برنامه‌ی خودمون میبینیم، مثل رنگ، عکس، دکمه، طرز قرارگیری المانها در صفحه و چیزهای دیگه، همه و همه به عنوان رابط کاربری شناخته میشن و طراحی و ساده کردن کار با اونها بر عهده‌ی متخصصان رابط کاربریه.

 

اهمیت UI چیست ؟

یه رابط کاربری خوب از این نظر مهمه که دیدن محصولات شما رو برای مخاطب هدفتون آسون‌تر میکنه؛ پس باید به طوری طراحی بشه که خدماتی رو که ارائه میدید بدون ابهام نمایش بده تا توجه بازدیدکنندگان [وبسایتِ] شما رو جلب کنه و باعث بشه اونها توی سایت شما بمونن.

به عبارت ساده‌تر، یک رابط کاربری خوب به این دلیل مهمه که میتونه بازدیدکنندگان بالقوه رو به مشتریان باوفای شما تبدیل کنه! پس باید ظاهر رو طوری طراحی کنیم که تعامل بین کاربر و وبسایت شما آسون و کاربردی باشه.

شاید ساده به نظر برسه؛ اما اگر یکم عمیق‌تر بشین، متوجه میشین که UI یک زمینه کاملا پیچیده ست که شامل پیش‌بینی تنظیمات برگزیده‌ی کاربر و بعد ایجاد یه رابط مناسبه که اولویت‌های مخاطب هدف رو درک کرده و برآورده میکنه. رابط کاربری نه تنها بر زیبایی شناسی تمرکز میکنه، بلکه پاسخگویی، کارایی و دسترسی یه وبسایت رو هم به حداکثر میرسونه.

 

چرا باید UI خوبی داشته باشیم ؟ بهترین UI برای وبسایت شما

رابط کاربری هر چیزیه که روبرومون میبینیم و همونطور که میدونین، در بیشتر مواقع یه ظاهر جذابه که نظر مخاطب شما رو به خودش جلب میکنه.

 

ویژگیهای یک UI خوب

یه طراحی رابط کاربری خوب ترکیبی از طراحی بصری، طراحی تعامل و معماری اطلاعات رو ارائه میده:

 

طراحی بصری

فقط به این دلیل که بحث رو با طراحی بصری شروع کردیم، به این معنی نیست که نسبت به دو مورد دیگه مهم‌تره. در واقع، وقتی در مورد عملکرد صحبت میکنیم، نقشش فقط میانجی بین محصول و کاربره. با این حال، از نظر سهولت، آشنایی و رضایتی که برای مصرف کننده ایجاد میکنه، قطعا شایسته‌ی رتبه برتره.

طراحی بصری ارزش تزئینی سایت رو با پیاده سازی استراتژیک عناصری مثل فونتها، رنگها و تصاویر و موارد دیگه بهبود میده. وقتی طراحی بصری به صورت حرفه‌ای انجام بشه، وبسایت رو بدون لطمه زدن به عملکرد یا محتوای اون زیبا میکنه.

 

طراحی تعاملی

وقتی روی یه دکمه در وبسایتی کلیک میکنیم، یه عمل خاص رو برای ما انجام میده. وقتی کادری رو در یه فرم آنلاین پر میکنیم، به عمل ما پاسخ داده میشه. وقتی توی همون فرم حواسمون نیست که کادری رو علامت بزنیم، برجسته میشه تا به ما بفهمونه. همه اینها توسط بخش تعاملی طراحی UI طراحی میشه.

یه طراحی تعاملی عالی نه تنها نحوه تعامل فرد با سیستم رو پیشبینی میکنه، بلکه مشکلات رو هم در زمان مناسب حل میکنه. همچنین ممکنه راه‌های جدیدی رو هم ابداع کنه که از طریق اون سیستم با کاربران تعامل میکنه و به اونها پاسخ میده.

 

معماری اطلاعات (IA)

معماری اطلاعات وبسایت برای کمک به کاربران جهت یافتن اطلاعات مورد نیاز برای انجام وظایف مختلف طراحی شده (پیچیده شد؟ به خوندن ادامه بدین!). معماری اطلاعات شامل برچسب‌گذاری، ساختاربندی و سازماندهی محتوای وبسایته به شکلی که اون رو به راحتی در دسترس قرار میده و پایدار میکنه. (متوجه شدین…نه؟)

همچنین باید بدونین که معماری اطلاعات بر عملکرد سئوی سایت میذاره و رباتهای گوگل به شدت روی این موضوع حساس هستن.

 

در مقاله‌های آینده درباره‌ی معماری اطلاعات در بحث UX بیشتر صحبت میکنیم.

 

کلام آخر

در این مقاله به طور خلاصه توضیح دادیم که رابط کاربری چیه، اصطلاح “طراحی رابط کاربری” رو به زبان ساده تعریف کردیم و اهمیت یک رابط کاربری خوب در زمینه‌ی توسعه وبسایت رو گفتیم. همچنین در مورد عناصری که باید در رابط کاربری گنجانده شوند صحبت کردیم تا راحتتر بتونین UI خوب رو از UI ناکارآمد تشخیص بدین. در مقاله‌های بعدی به UX هم میپردازیم و بعد ارتباط بین این دو و تاثیرشون بر کسب و کار اینترنتی‌مون رو با هم بررسی میکنیم.

 

اگر برای وبسایت، وب اپلیکیشن یا اپلیکیشن موبایل خود به طراحی وب UI UX حرفه ای نیاز دارین، میتونین با ما در اسکرول استودیو تماس بگیرین.

 

دیگر مقاله های ما…

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *